
28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 1 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

ADVERTISE |  SUBMISSIONS |  CONTACT SIGN IN 0 ITEMS ($0.00) SEARCH

Home  News & Opinion  Arts & Letters  Authors  Magazine  Store  Subscribe  Donate

SIGN IN MENU

Journalism

!e Hubris of Four Corners
1st November 2012   Comments (0)

Geo!rey Luck
Journalist and adjunct
professor at RMIT
University.

Robert Murray

H ubris is a canker that will worm its way through an organisation once it ceases to
be self-critical and begins to luxuriate in the glow of its legitimate successes. Why
would musing about extreme pride and arrogance, a loss of contact with reality
and an over-estimation of one’s own competence or capabilities, especially when
the person exhibiting it is in a position of power lead me, instantly, to think of the

ABC?

!e reason, or excuse, was the release of !e Stories !at Changed Australia: Fifty Years of Four
Corners, an immodest little publication by ABC Books to belatedly celebrate the half-century
of the program 1961–2011. !ere is no doubt that Four Corners has many times over the years
made Australians sit up and take notice. A glance through its archives on the ABC website
(but only back to 2000) reminds us how frequently it has told us things we needed to know,
and perhaps would not have known without its probing and prodding. In this role, the program
represented a worthy continuation of the long-standing tradition of investigative journalism—
hitherto entirely the province of newspapers, and strangely almost completely neglected by
radio.

But in coming to believe that its stories changed Australia, Four Corners failed to recognise or
acknowledge its many errors, or how it itself had changed. From its beginnings as a newsreel
program that merely adapted stories and interviews from a wireless to a video format, Four
Corners has morphed into a crusading, sensationalist, politically correct and sometimes
irresponsible harridan of the airwaves. !e solid reportage of the earlier years, and the
important exposés, were too often themselves "awed. !ey seem to have been succeeded by the
shrill voices of the ABC sisterhood.

!e book’s fourteen chapters, selected to illustrate program themes of Politics, Crime and
Corruption, War and Terrorism, and Immigration and the Environment are shared equally
between male and female reporters. But to make up the numbers to achieve this balance, the
editor Sally Neighbour had to reach back into history. Jenny Brockie last worked on the
program in 1990, Mary Delahunty in 1983, and Caroline Jones in 1981. !e four women who
have dominated the program this century—Neighbour, Liz Jackson, Sarah Ferguson and

https://quadrant.org.au/advertise/
https://quadrant.org.au/submissions/
https://quadrant.org.au/contact/
https://quadrant.org.au/cart/
https://quadrant.org.au/?s
https://quadrant.org.au/
https://quadrant.org.au/opinion/
https://quadrant.org.au/magazine/
https://quadrant.org.au/authors/
https://quadrant.org.au/magazine/
https://quadrant.org.au/shop/
https://quadrant.org.au/subscribe/
https://quadrant.org.au/donations/
https://quadrant.org.au/
https://quadrant.org.au/
https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/#


28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 2 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

Debbie Whitmont—re"ect the modern strident face of Four Corners and its aggressive social-
reformist character. !ey epitomise the belief that the role of the journalist is not merely to
report and expose, but to intervene, to in"uence and to shape.

!e opening chapter of the book, by my old colleague (and look-alike) John Penlington, is
titled “Over My Dead Body”. Although John was not there from the beginning (he joined in
1963), his chapter purports to tell the story of the program’s origins, and the struggle of Bob
Raymond and Michael Charlton to get managerial support for a public a#airs program to be
modelled on the BBC’s Panorama. !e title repeats the supposed statement by the then
Controller of News, W.S. Hamilton (although it doesn’t name him) in opposing the
establishment of an independent unit not subject to the Commission’s policies on news
integrity, objectivity, fairness and accuracy. Penlington repeats the widespread myth that
Hamilton’s objection was merely a sel$sh defence of territorial power. It was in fact the
beginning of the decades-long inter-departmental warfare between News and Current A#airs
over an important principle. Like the Korean War, it resulted in an armistice rather than a
peace treaty. !e origins of this friction were accurately summarised in the 1981 Dix Report on
the ABC: 

!e Talks Department, and later Public A"airs, tended to recruit directly from the universities
and from other non-journalistic professions people whom they trained in the use of broadcasting
techniques and who used their skills to present programmes such as Four Corners in television
and AM in radio which were a combination of fact and comment. 

!e ABC Chairman, Sir Richard Boyer, had been adamant that the Commission’s news and
information programs should follow in the Reithian tradition of “due impartiality”. General
Manager Charles Moses had therefore taken a big risk in persuading the Commission that an
untested program should be removed from the supervision of the Talks Department and given
the autonomy which could breach this precept. Agreement was won by promising the personal
supervision of Assistant General Manager, Clem Semmler. But Semmler, a cultured and
academically-minded administrator, had no interest in television and no intention of
interfering.

Penlington is undoubtedly correct in writing that the initiative for the program came from
Raymond and Charlton. I believe that Ken Inglis’s version in his history, !is Is the ABC,
crediting the idea to Moses, is wrong. Inglis relied too much on o%cial records. What saved the
day for Four Corners was that Boyer died before it made the $rst of its many mistakes and the
excesses of its producers mired the ABC in public controversy. It is one of the great tragedies of
the organisation that Boyer’s successors did not grasp the nettle before everyone (including the
public) could be badly stung.

Raymond was thirty-nine and had a sound background in newspaper journalism in the UK but
no experience of broadcasting, let alone television. Michael Charlton was $ve years younger, the
son of Con Charlton, the ABC’s Victorian Manager. A sta# announcer, he a#ected a plummy
English accent, exaggerated even then by BBC standards, and was known for his sporting
commentaries, especially in cricket. !eir plan for Four Corners was hardly original, although
novel in Australian television. Inspired by Panorama, it was to be a magazine consisting of
forty-$ve minutes of news clips drawn as widely as possible from around the world, and a
feature interview. At $rst, the interview was the only thing which distinguished it from
programs of the News Division—Newsreel and Weekend Magazine.

Today, o#ensive, interrupting questioning passed o# as probing interviewing on current a#airs
programs rarely raises a complaint. It is di%cult to comprehend that $fty years ago the ABC
had a commission and senior management absolutely terri$ed of the insidious potential of the
new medium television to damage society. !ey had seen John Freeman in his BBC Face to Face
program reduce his subject to tears with his excoriating questioning, and decided they wanted



28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 3 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

none of it. !ey banned the “big head” close-up that $lled the screen as the camera searched
every crows-foot for an emotional crumbling. !ey apprehended that news $lm was liable to
distort news values by elevating pictorial impact above importance, so they mandated that no
more than three minutes of $lm could be used in the $fteen-minute nightly 7 p.m. news
bulletin. And they protected the integrity and authority of News as the linchpin of the ABC’s
reputation by refusing to allow the News Division to enter the current a#airs $eld. For
example, as late as 1970, when as London Editor I suggested making a Weekend Magazine story
on the emerging British debate on abortion, which had yet to reach Australia, it was $rmly
vetoed.

!is then was the climate in which Raymond and Charlton set out to launch a copycat
Panorama—with a meagre budget, no sta# and no independent source of news $lm. !ose of
us working in Television News at Gore Hill soon discovered their solution to at least part of
the problem. I was then Assistant Line-up Sub-editor and Director of the 7 p.m. bulletin. Bob
or Michael would drop into the newsroom for a chat. On their way out, via the $lm editing
room, they would help themselves to one or more of the reels of $lm on the rack put aside for
scripting the nightly Newsreel program that followed the news. !e mystery of the disappearing
$lm would be solved by the re-appearance of the item on Four Corners at the weekend.

So it could be said that Four Corners was born out of larceny. !e Controller of News hit the
roof, and the General Manager had to ban the enterprising duo from News premises. !e
escapade did nothing to improve relations between news journalists and the growing band of
broadcasters calling themselves journalists in television and soon, radio public a#airs programs
who operated under none of the professional and managerial constraints in the News Division.
In its insistence on maintaining the purity of an arti$cial distinction between “fact” and
“analysis”, general management and the Commission restrictively quarantined News,
preventing the division from broadcasting what was then termed “public a#airs”. !ey also
failed utterly to grasp the necessity of de$ning a code of conduct for programs that invited
opinions and could stray irresponsibly into comment.

Several people have claimed credit for the Four Corners title. Whoever and however, it does
seem to have been a misquote from the last lines of Shakespeare’s King John: 

Come the three corners of the world in arms,
And we shall shock them: nought shall make us rue
If England to itself do rest but true. 

!e shocks came soon enough, when Marxist broadcaster Allan Ashbolt, the $rst person to be
appointed North American correspondent, returned and was appointed Federal Talks
Supervisor (Topical) with editorial responsibility for Four Corners. He could not restrain
himself, and stepped away from his desk to present a critical program on the RSL. It was an
editorialising attack, with a sneer at Anzac Day, the clubs and drinking, their opposition to
communism and non-European migration, ending in an allegation of undue political in"uence.
!e $erce response was clumsily handled by the ABC, but after initial denials, Ashbolt was
removed. It was the $rst in a long string of controversies, many resulting from self-indulgent
and irresponsible banner-waving. !ey came to be worn as a badge of pride by a constantly
changing group of young turks, increasingly contemptuous of sections of the public that they
o#ended, increasingly impervious to management restraint.

Six years after the debut of Four Corners, !is Day Tonight was launched as an irreverent
comment-and-interview program nightly after the news, at 7.30 p.m. Immediately, it had
senior management on the edge of their chairs, holding their breaths for the next outrage. TDT
produced the highest state of tension between the Commission and Canberra that either side
had known. What was perhaps not realised at the time, in the ensuing swirl of political
interference, disciplinary action, resignations, petitions and strike threats, was that the program



28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 4 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

makers on both TDT and Four Corners, which frequently interchanged sta#, had won
unprecedented freedom from both management control and standard journalistic ethical
constraints. Basic principles of fairness, balance and objectivity went out the window, along
with “due impartiality”.

In its $rst ten years, Four Corners’ exuberance in this climate led it into one public row after
another. !e plan (subsequently denied) to run an investigation into capital punishment the
same weekend as the hanging of Eric Cooke in Perth; bu#alo shooting in the Northern
Territory without a licence; an exposé of Bougainville copper mining described in parliament as
a “calculated distortion”; a dispute over ministerial appearances and the balance of studio
audiences; “bastardisation” at Duntroon military college—all small crises which outweighed
and gained far more newspaper headlines than the good reporting done, for instance on South-
East Asia. !e overall impression the program was creating was that it was crusading against
government policy. Ken Inglis believed that in retribution Dr James Darling was not re-
appointed Chairman.

As the ABC moved into the 1970s, the stunts and poorly researched attacks of TDT irritated
authority $gures such as the New South Wales Premier, Sir Robert Askin. !e programmers,
he told parliament, “behind their bland and smirky exteriors” exhibited “bias and subversive
aims”. In 1973, Four Corners had its Wellesian moment when it caused a scare by announcing
that Russia and China were at war. It had to apologise that a skimpy introduction had been an
inadequate warning of the deceit. A year later, humiliation came with the cancellation of an
interview with Vladimir Petrov’s wife after it was revealed the reporter had written to her,
threatening not to leave her alone until she agreed to the interview. On that occasion, a Labor
Minister, Senator Doug McClelland, intervened, and Attorney-General Lionel Murphy
described the letter as an outrageous invasion of privacy. By that stage the sta# had an executive
producer, eight reporters and a considerable budget. 

!en the ABC and Four Corners moved into the big league of big trouble with its investigative
journalism. “!e Big League”, presented by newly recruited Chris Masters, set out to expose
magisterial corruption in New South Wales. In 1977 the then Chief Magistrate, Murray
Farquhar, had instructed the assigned magistrate to acquit Kevin Humphreys, Chairman of the
New South Wales and Australian rugby leagues of a charge of defrauding the Balmain Leagues
Club of $50,000. !e program included a reconstruction in which Farquhar said: “!e premier
has phoned. He says that what Humphreys has done is a minor o#ence. !ey all do it. Kevin
Humphreys is not to be committed.”

When the Premier, Neville Wran, was advised that the program was going to air with this
implication, he denounced it as “highly defamatory, totally indefensible and false”.
Nevertheless, management and the Commission endorsed the program, and it was broadcast
unchanged. Wran sued the ABC for defamation, and after a week’s public uproar, appointed
the Chief Justice, Sir Laurence Street, to conduct a Royal Commission into the Farquhar–
Humphreys a#air. Street exonerated the Premier. He also found that Farquhar did in"uence
the committal proceedings against Humphreys. Farquhar was later jailed for four years for
attempting to pervert the course of justice; Humphreys was convicted and $ned for the original
fraud. In early 1985, in an out-of-court settlement the ABC apologised to Wran and paid his
legal costs of $118,545. Because of the narrow terms of reference imposed on the Royal
Commission, many unanswered questions remained—chie"y, who, if anyone had put the ABC
up to smearing the Premier, and for what motive.

Did Neville Wran get a fair go? At the time Chris Masters was defensive. He conceded that
the program perhaps should have acknowledged that Farquhar might have used the Premier’s
name without his knowledge. Twenty-seven years later, in an interview on the ABC’s “50 Years
Four Corners” app, Masters has re"ected more soberly: “I would say he did not get a fair go and
I am sorry that is the case. !ere’s no doubt the program did a lot of damage to Neville Wran.”



28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 5 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

In the annals of the ABC however, “!e Big League” was a triumphal turning point for Four
Corners investigations. Whose ABC? the second volume of Ken Inglis’s history of the national
broadcaster—a history which is skewed favourably to Current A#airs exploits—describes the
program as “a pace-setter, a demonstration of what serious public-spirited television could
achieve”.

Was it one of the programs that changed Australia? It certainly changed the ABC. Prime
Minister Bob Hawke was so furious that the government swept out the entire Commission and
replaced it with new members. And an event that was essentially a shamefully irresponsible
slander, a politically-motivated sideswipe in a legitimate story of judicial corruption, has
become mythologised as another brave resistance to government interference. 

Masters obviously learned much from his experience in “!e Big League” crisis. In May 1987
he demonstrated what Four Corners could do and how it could get it right when he delivered
“!e Moonlight State”, which exposed Queensland’s vice industry and the corruption in the
Police Licensing Branch which protected it. A judicial inquiry appointed the next day
eventually led to the jailing of the Police Commissioner and the collapse of the Bjelke-Petersen
government. !is time Masters was careful to include the important disclaimers: “Mr Lewis
has clearly come a long way [from junior Inspector in Charleville]. !is program is not drawing
any conclusions Mr Lewis is involved in this corruption.” And, “!ere’s no suggestion the
Premier is involved in Queensland’s police corruption.” It was a masterful example of forensic
reporting.

Eight years later, in April 1995, Four Corners broadcast “!e Prophet of Oz”, claiming to
expose a cult and accusing world-famous Australian mountaineer Tim Macartney-Snape, in
e#ect, of corrupting youth by promoting the cult. !e broadcast immediately destroyed the
lecturing career Macartney-Snape had built up since his conquest of Everest, without oxygen,
and for the $rst time, from the north side. It was thirteen years before Supreme Court Judge
David Kirby held that the "agship current a#airs program had defamed him, rejecting all the
ABC’s defences of truth, quali$ed privilege and fair comment. !e settlement amounted to
around a million dollars including costs and interest, but could not undo the damage to
Macartney-Snape’s reputation.

!e error had been in turning the program over to the Rev. David Millikan, not a Four Corners
reporter but a minister of the Uniting Church, then the ABC’s Head of Religious
Broadcasting, and an expert on new religious movements. Rev. Millikan set out to expose, as a
cult, the theories of Jeremy Gri%th, who claimed to have discovered a scienti$c answer to “the
human condition”, the capacity of human beings for both good and evil. Macartney-Snape
subscribed to these views and had mentioned them in some of his speeches to schools. Judge
Kirby found “!e Prophet of Oz” gave great prominence to serious allegations against him,
based on hearsay, and without “the rudimentary step” of right of reply. !e imputations “re"ect
upon Macartney-Snape’s honesty and integrity. He was described as a person who had deceived
schools, and a person who had abused his position of in"uence for his own ends,” Judge Kirby
concluded. (!e judgment can be found at:
http://www.austlii.edu.au/au/cases/nsw/NSWSC/2008/764.html.)

In a subsequent case in the New South Wales Court of Appeal, Jeremy Gri%th failed to
recover damages from his claim that the program had defamed him.

While the three judges agreed that the program had not been justi$ed in claiming Gri%th’s
book was of such poor scienti$c standard that it had no support at all from the scienti$c
community, Four Corners avoided liability when the Court upheld a defence of comment. As a
reading of the decision at http://www.austlii.edu.au/au/cases/nsw/NSWCA/2010/257.html
will con$rm, that was an unusual outcome. What was interesting was the di%culty the judges
created for such future cases with their comments on the imperatives of Rev. Millikan and the

ljones
Highlight

ljones
Highlight



28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 6 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

producers. !e judgment found that Rev. Millikan considered Gri%th’s activities highly
undesirable in their impact on his followers and their families, and by inference, the purpose of
the broadcast was to set back these activities. Rev. Millikan had also engaged in
misrepresentation to obtain Gri%th’s co-operation in making the broadcast. But the purpose of
the broadcast, it said, was to inform the audience; setting back the activities was not the
dominant purpose; the misrepresentation was engaged in to enable the giving of information,
not for any other purpose. !erefore, the publication was not actuated by malice. Evidently the
appeal judges failed to understand the motivations of some investigative journalism projects,
which from time to time clearly attempt both to inform audiences and to exert social and
political in"uence. 

From the string of controversies resulting from self-indulgent and irresponsible reporting in the
past, Four Corners has today moved $rmly into an era of advocacy journalism. !e program is
now a platform for celebrity reporters with highly developed levels of social reformism. It is
instructive to re"ect on some of the programs made by the women mentioned above who carry
so much clout in what Four Corners says.

Debbie Whitmont: Her story “!e Newman Case” (2008) urged a re-opening of the case against
Phuong Ngo, convicted of the murder of New South Wales MP John Newman. It was based
on supposed new evidence by two academics. A judicial inquiry rejected these claims as
spurious and endorsed the guilty $nding.

Sally Neighbour: Former Victorian Premier Je# Kennett described her 1997 story “Kennett’s
Culture”, as “an hour of slime”. Since “!e Network” (2002) on the Bali bombing, Neighbour
has specialised in writing on terrorism.

Sarah Ferguson: Her story “A Bloody Business” (2011) was advocacy journalism at its worst—
selective, emotive, misleading, unbalanced. !e camera did not lie, but Lyn White of Animals
Australia took care not to ask pertinent questions that would have put the scenes of animal
cruelty into context and perspective. Scott Braithwaite, the marketing manager of one of the
main exporters of live animals, Wellard Exports, pointed out that the abattoir $lmed leased its
killing "oor to wholesalers, up to six per night. !e slaughtermen $lmed were, even to an
inexpert eye, incompetent amateurs, yet they were represented as the abattoir’s sta#. Abattoirs
not far away that operated in exemplary conditions, well up to Australian standards, were not
$lmed. As a result, the combination of a crusading animal rights organisation and a crusading
journalist succeeded easily in shocking a public which had never been inside an abattoir. With a
sensationalist program and citizenry programmed to a Pavlovian response to animal cruelty,
with backbenchers scampering to be seen in the forefront of protest, a tidal wave of confected
outrage and hypocrisy swept sensible policy overboard. !e export ban and subsequent
Indonesian retaliation caused permanent economic damage to the Australian cattle industry.

So, as Shakespeare forewarned, shock them they do, nor do they rue. Instead they pick up
prizes. But despite the proud boasts in its publicity blurbs, there may be some apprehension in
the ABC that the book’s fourteen-story format is a cheap, quirky way of paying tribute to the
dozens of reporters and producers who have toiled to put out some 2000 episodes.

What then should be a dispassionate view of a book to honour the ABC’s "agship current
a#airs program? I turned to the Corporation’s new chairman, former New South Wales Chief
Justice Jim Spigelman, who launched it. “A book for journalists” was his summation. He
lamented the focus on the big stories, citing one that had stuck in his memory—a gentle tale
on the temple of the Sikhs of Woolgoolga. He also noted wryly that the book had avoided
mentioning mistakes, all the breaches of editorial policies. “Well, it is hard, when you are
having a $ftieth anniversary, to do anything like that. !ere are dangers in a culture of self-
congratulation” (my emphasis).

ljones
Highlight

ljones
Highlight

ljones
Highlight



28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 7 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

So where has Four Corners come in its smug half-century? Judge for yourself by re"ecting on
how Dick Boyer believed the ABC should face an uncertain world, in this excerpt from a 1945
speech:

I think we all realise that, in the postwar years, we are entering a period in which grave and far-
reaching issues of social and political policy will agitate the nation. It is our hope national broadcasting
may stand solid and serene in the middle of our national life, running no campaign, seeking to
persuade no opinion, but presenting the issues freely and fearlessly for the calm judgment of our people.

Serving, not changing Australia.

Geo"rey Luck worked for the ABC for twenty-six years as a senior reporter and news editor. A shorter
version of this article appeared last month on Quadrant Online.

Show your support Donate Now

0 comments

Post a comment

Have your say...

Submit

Related Articles

https://quadrant.org.au/donations/


28/11/18, 3(02 pmThe Hubris of Four Corners – Quadrant Online

Page 8 of 8https://quadrant.org.au/magazine/issue/article/the-hubris-of-four-corners/

Related Articles
Journalism

!e Hubris of Four
Corners

Comments (0)

Geo!rey Luck, Robert Murray –

1st November 2012

Journalism

!e Sharon Gould
A#air

Comments (0)

Kayt Davies – 2nd March 2009

Journalism

Life on the Crooked
Mile

Comments (0)

Bill Harcourt – 1st January 2009

News &

Opinion

Arts & Letters

Authors

Magazine

Store

Advertise

Submissions

Contact

Keep up to date with
Quadrant

Enter your email address Submit

© 2018 Quadrant Online. Made by Emote 

https://quadrant.org.au/magazine/%25issue%25/article/the-hubris-of-four-corners/
https://quadrant.org.au/magazine/2009/03/the-sharon-gould-affair/
https://quadrant.org.au/magazine/2009/01-02/life-on-the-crooked-mile/
https://quadrant.org.au/
https://quadrant.org.au/opinion/
https://quadrant.org.au/magazine/
https://quadrant.org.au/authors/
https://quadrant.org.au/magazine/
https://quadrant.org.au/shop/
https://quadrant.org.au/advertise/
https://quadrant.org.au/submissions/
https://quadrant.org.au/contact/



